عدم رعایت توصیه های تغذیه ای توسط افراد مبتلا به سندرم متابولیک

 7 ژانویه 2014- عمل به توصیه های تغذیه ای توسط افراد مبتلا به سندرم متابولیک یا افرادی که درمعرض خطر این بیماری هستند، چندان جدی گرفته نمی شود.

 در اکثر موارد رژیمهای غذایی حاوی مقادیر زیادی نمک و چربی اشباع و مقادیر بسیار کمی فیبر تغذیه ای و چربیهای غیر اشباع می باشند. علاوه بر این میزان ویتامین Dدر اکثر رژیمهای غذایی بسیار کم است و اکثر افراد از فقر ویتامین Dرنج می برند.

 ابتلا به سندرم متابولیک درسراسر جهان رو به افزایش است، این بیماری خطرابتلا به دیابت و بیماریهای قلبی عروقی را افزایش می دهد. از نقطه  نظر پیشگیری از این بیماریها  رعایت  توصیه های تغذیه ای از اهمیت حیاتی برای افراد درمعرض خطر برخوردار است.

 محققین دانشگاه Eastern Finlandدر مطالعه ای بنام Nordic SYSDIETبه بررسی رعایت توصیه های تغذیه ای Nordicتوسط  افراد مبتلا به سندرم متابولیک یا افراد درمعرض خطر زیاد این سندرم پرداختند . نتایج این تحقیق درمجله ی Food & Nutrition Researchمنتشر گردید.

175 فرد با حداقل دو علامت از سندرم متابولیک (فشارخون بالا و قند خون بالا یا پروفایل  چربی غیر طبیعی  و یا دارای اضافه وزن) در این تحقیقات  شرکت کردند.

افراد شرکت کننده دراین تحقیق همگی از کشورهای شمال اروپا Nordic countryبجز نروژ بودند. نوع مواد غذایی که این افراد مصرف می کردند بر اساس گزارش ثبت  غذاها در طی چهار روز مشخص گردید.

رژیم غذایی بیش از 80 درصد  این افراد از نظر چربیهای جامد مانند چربی های  اشباع بسیار بالا بود. درحالیکه تنها در یک سوم افراد شرکت کننده میزان مصرف چربیهای غیر اشباع پلی به میزان  کافی بود. بیش از 75 درصد از شرکت کنندگان مقادیر بسیار کم و ناکافی مواد حاوی فیبر تغذیه ای مصرف می کردند و حدود 65  درصد از این افراد مقادیر بسیار زیادی نمک در غذاهای خود استفاده می کردند. علاوه بر این در 20 درصد از شرکت کنندگان مقدار مصرف ویتامین Dناکافی گزارش شد و یک سوم از مردان ویک چهارم از زنان مقادیر زیادی الکل  مصرف می کردند.

محققین نتیجه گیری نمودند که عدم رعایت  توصیه های تغذیه ای توسط این افراد سبب افزایش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی و دیابت درآنها شده است. نتایج بدست آمده از کشورهای شمال اروپا نشان می دهد که باید سرمایه گذاری بیشتری در ارزیابی رژیم غذایی  و مشاوره ی افراد در معرض خطر یا مبتلا به سندرم  متابولیک  صورت گیرد.

ارزیابی رژیم غذایی درمطالعه ی SYSDIETدر دراز مدت انجام شده است. این مطالعه همچنین شامل  مداخلات تغذیه ای 6 ماهه و بررسی تأثیرات آن بر پروفایل چربی سرمی و کاهش  خطر بیماریهای  عروق کرونر نیز می شود. رژیم  غذایی سالم Nordicهمچنین سبب  کاهش غلظت عوامل التهابی همراه با سندرم متابولیک می گردد.

منبع: www.medicalnewstoday.com/releases/270813.php

مترجم: ماندانا فرخی نیا